Replika

Haven. Miejsce, gdzie okoliczni ludzie myślą, że tworzone są zombie. Miejsce owiane tajemnicą. To miejsce to dom Liry, a także innych replik. Tak właściwie to fabryka replik — genetycznie zmodyfikowanych ludzi. Dziewczynki są umieszczane z dala od chłopców. Dorastają, jeśli uda im się przeżyć, nie zachorować. Większość z nich wcześnie umiera. Są odseparowane od świata zewnętrznego. Ciągle badane. Tylko doktor O’Donnell okazuje się mieć serce dla replik. Nadaje im imiona. Spędza z nimi każdą niedzielę, czytając bajki. Lirę uczy nawet czytać. A potem znika.

(...) były ludzkie modele obojga płci, stworzone w laboratorium i wszczepione surogatkom, które mieszkały w barakach i nie mówiły po angielsku. "Klony", jak je czasami nazywano, ale Lira wiedziała, że było to złe słowo, słowo obraźliwe, choć nie miała pojęcia dlaczego. W Haven nazywano je replikami.

W Haven źle się dzieje. Coraz więcej replik choruje i nie wydaje się, aby naukowcy, wiedzieli jak to powstrzymać. A może oni nie chcą tego wiedzieć?

Kiedy w Haven wybuchają bomby i cały budynek stoi w płomieniach, Lira ucieka z chłopakiem, który nie ma imienia, jedynie numer - 72.

Nie było świata bez Haven. To Haven było całym światem.

Od tej pory muszą dowiedzieć się, jak przeżyć w świecie zewnętrznym, od którego tak długo byli separowani. Odkryć kim są lub czym. Czeka ich długa i niebezpieczna przygoda.

Potwory - tak nas nazywają. Demony.
Czasami w bezsenne noce zastanawiam się, czy nie mają racji.

O tej książce pewnie wielu z Was słyszało. Jest ona niezwykła. Składa się z dwóch części. Zaczyna się historią opowiedzianą przez Gemmę, a od końca znajdziecie opowieść Liry. "Replikę" można czytać na trzy sposoby.
1. Najpierw opowieść Liry, potem Gemmy.
2. Najpierw opowieść Gemmy, potem Liry

I to jest plus. Brawa za pomysł i oryginalność. Trudno jest teraz zrobić coś, co zaskoczy. Ale w tym wypadku to się udało. Taki sposób zmiany narracji jest nowością.


Ta historia wygląda zupełnie inaczej od strony Gemmy. Ona mieszka z przewrażliwionymi rodzicami, którzy na nic jej nie pozwalają. W dzieciństwie chorowała właściwie na wszystko, więc teraz musi na siebie uważać. Nagle Haven rzuca cień na jej dotychczasowe życie. Sekrety sprzed kilkunastu lat wyjdą na jaw. Trzeba pozbyć się kilku dzieciaków próbujących rozwikłać tajemnice instytutu. Ktoś próbuje porwać Gemmę, robi się niebezpiecznie.

Musiała poznać prawdę. Musiała zrozumieć to miejsce i jak powiązany był z nim jej tata. I jak powiązana była ona sama.

Dwie dziewczyny, tak zupełnie różne, ale jednak łączy je Haven. Spójrz na sprawę tego ośrodka z dwóch stron. Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Jak to pięknie napisała we wstępie autorka "Repliki":

Drobne różnice w powieści odzwierciedlają przekonanie, że nie istnieje coś takiego jak obiektywny ogląd zdarzeń. Nie ma dwóch ludzi, którzy postrzegają daną sytuację dokładnie w ten sam sposób, o czym może zaświadczyć każdy, kto kłócił się z bliską osobą. Z tej perspektywy naprawdę stajemy się twórcami własnego doświadczenia. A prawda przypomina tworzenie fikcji.

Sama fabuła też jest oryginalna. Repliki. Klony. Ich dochodzenie do prawdy, czym są, kim są. Dzięki temu, że to repliki prowadzą narrację, wiemy, jak się czują, gdy dowiadują się rzeczy, które burzą ich dotychczasowe postrzeganie świata. Gdy dowiadują się, po co były stworzone.

Wiesz, co dla mnie nie ma sensu? Po co ta cała tajemnica? O klonowaniu ludzi marzono od lat. Ledwie udało się sklonować zwierzęta. Większość klonów szybko umiera. Badacze z Haven powinni dostać Nobla. Powinni być gwiazdami na przemowach TED. Powinni być miliarderami, rozumiesz? Więc dlaczego nikomu nie powiedzieli?

Ta książka trzyma w napięciu. Byłam podekscytowana ją czytaniem.

Jeśli macie dość przewidywalności, dotychczasowych mało oryginalnych książek to "Replika" jest dla was idealna. Będzie was zaskakiwać na każdej stronie. Bo sytuacja wygląda inaczej w zależności, jak na nią patrzysz. To ty zdecydujesz, jak przeczytasz tę książkę. A może i przeczytasz ją kilka razy? Za każdym razem możesz zauważyć nowe szczegóły, odkryć coś nowego. Ta historia jest wyjątkowa. I zdecydowanie warta uwagi.

Zauważyłam znaczne podobieństwo okładki do książki "Oddam Ci słońce". Zresztą spójrzcie sami. To chyba jedyne, co mi przeszkadza. (Zdjęcia ze strony wydawnictwa)


Moondrive postanowiło dodatkowo uatrakcyjnić czas oczekiwania na premierę tej książki i od jakiegoś czasu możecie skorzystać z aplikacji, dzięki której ujrzycie swoją twarz na okładce "Repliki". Oto moja okładka. :) Mała rzecz, a cieszy.



Podsumowując "Replika" to książka godna polecenia. To młodzieżówka nie tylko dla młodzieży. Zachwyca oryginalnością, ale i wciągającą fabułą. Cztery kostki czekolady są jak najbardziej zasłużone.


Słyszeliście wcześniej o tej książce? Planujecie ją przeczytać? A może jesteście już po jej lekturze? Dajcie znać w komentarzu. :)

Może zainteresuje Cię również

26 komentarze

  1. Książka wydaje się być ciekawa. Recenzje przeczytałam jednym tchem ;)
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  2. nigdy o niej nie słyszałam i nie czytałam. Przyznam szczerze, że repliki/ zombie to nie dla mnie, nie moje klimaty. Mimo to, poszukam e-booka, na pewno warto jej dać szansę :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy pomysł na książkę, naprawdę zainteresowałaś mnie tą recenzją. :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kojarzę nazwę, lecz nie książkę. Wydaje się być bardzo ciekawa, więc mam nadzieję mieć okazję do jej przeczytania. Świetny post!

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo bym chciała przeczytać tę książkę! Mam nadzieję, że wkrótce to mi się uda. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie przepadam za książkami tego typu ale recenzja świetna!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak do tej pory czytałam jedynie "Delirum" tej autorki, ale bardzo mi się podobało. Ostatnio rozważałam kupno tej książki, jednakże w końcu zakupiłam inną. Może następnym razem mi się uda ją kupić. :)

    Pozdrawiam serdecznie.
    niezapomniany-czas-czyli-o-ksiazkach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajnie napisany post, bardzo podoba mi się to pierwsze zdjęcie. Książka wydaje się bardzo ciekawa, może się na nią skuszę.
    Pozdrawiam milusio http://sandrafotoblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Czuję się bardzo zachęcona. Książka zapowiada się świetnie!
    Cudownie wyglądasz na okładce ;d

    OdpowiedzUsuń
  10. Ksiazka brzmi bardzo zachęcająco! 😀 Powiedz mi, gdzie czytasz te książki na tel? Na jakiej aplikacji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do zdjęć pobieram tylko okładkę z google i wyświetlam u siebie w galerii, żeby była na całym ekranie. Kiedy czytam ebooka, kupuję je najczęściej na Woblink i oni mają też swoją aplikację do czytania ebooków, polecam. :)

      Usuń
  11. Niestety ale nie czytałam żadnej ksiażki tej autorki :) Chyba nadszedł ten czas :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna recenzja :) Muszę przeczytać tą książkę!

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytalam "Panika" i tak mi się wydaje ze tez tego autora, bardzo mi się podobała książka wiec myślę ze i na tą się skusze.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak dla mnie fajna książka do poczytania przed snem! 😁
    Już gdzieś czytałam recenzje na jej temat, lecz Twoja bardziej mnie przekonała.
    Buziaki Kochana

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo mnie zainteresowałaś do tej książki! Zdecydowanie muszę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  16. Baaardzo ciekawie się zapowiada i równie fajny jest wybór od której historii możemy zacząć :)

    OdpowiedzUsuń
  17. zaciekawiłaś mnie, już patrze na sklepach internetowych czy jest dostępna

    OdpowiedzUsuń
  18. Słyszałam co nieco o tej książce i naprawdę mnie zaciekawiła :) Świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwielbiam takie klimaty - to coś zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ogólnie książka nie w moim klimacie, ale bardzo mnie ciekawi ta narracja :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Zainteresowałaś mnie tą recezją :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Książkę na pewno przeczytam, ale tej okładki nie wybaczę! Jak mogli zrobić coś na podobieństwo mojej ulubionej książki? Karygodne! :P
    Niefajnie, ale i tak się za nią zabiorę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Wciągający post, bardzo lekko piszesz!

    OdpowiedzUsuń
  24. Słyszałam już o niej, ale jakoś mnie do niej nie ciągnie. Może za jakiś czas.

    OdpowiedzUsuń
  25. Z Twojego opisu wychyla się bardzo ciekawa powieść ze wciągającą fabułą. Chętnie sięgnę!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za aktywność na blogu. Miłego dnia. :)